Het publiceren en promoten van een podcast is net zo belangrijk als het maken van de podcast zelf.
Voordat we beginnen met de publicatie en marketing van de podcast, is het van belang om helder te hebben wie je precies wilt bereiken. Dit wordt gedaan voordat de opnamen plaatsvinden – aan de hand hiervan wordt ook de vorm en stijl van de podcast bepaald. Zo hebben we juiste basis voor het publiceren en marketen van de podcast, gezien de opzet en de stijl van de podcast hier al op zijn ingesteld. In dit stadium bepalen we ook KPI’s en eventuele conversies die we via de podcast willen bereiken.
Op basis van de doelgroep bepalen we op welke platforms de podcast wordt gepubliceerd. Bij een podcast serie leggen we ook een vaste frequentie van het posten van de afleveringen vast, bijvoorbeeld wekelijks. In deze fase zorgen we bovendien voor sterke titels, duidelijke beschrijvingen, relevante zoekwoorden en de juiste links. Voor iedere aflevering maken we daarnaast een aantrekkelijke thumbnail die direct de aandacht trekt en de kans vergroot dat luisteraars doorklikken.
De beste manier om een podcast onder de aandacht te brengen, is door korte fragmenten, ook wel snippets genoemd, te delen in de aanloop naar de publicatie van de aflevering. We selecteren de leukste, grappigste of meest interessante momenten zodat mensen worden geprikkeld en nieuwsgierig worden naar de volledige aflevering. Daarnaast kunnen we ook behind-the-scenes plaatsen en, indien van toepassing, de podcast aankondigen in een nieuwsbrief.
Op de dag dat de podcast online komt, is het belangrijk om dit aan te kondigen op alle sociale media waar je als bedrijf actief bent, en eventueel op je persoonlijke sociale media profielen. Als je gasten hebt in de podcast, laat hen dit vooral ook delen met hun eigen online (en offline) netwerk. Daarnaast is het ook zeker de moeite waard om de podcast op je eigen website te zetten, of ernaar te verwijzen door middel van een link.
Gezien een podcast een zeer rijke bron van content is, kun je in principe snippets blijven posten op social media om ook na de publicatie van de podcast deze onder de aandacht te brengen. Hierbij is het wel van belang dat je niet gaat spammen. Daarnaast is het ook een goed idee om interactie te bevorderen, door bijvoorbeeld reacties te beantwoorden, vragen te stellen en polls in te zetten.
Aan de hand van de KPI’s die we hebben vastgesteld, kunnen we de podcasts analyseren. Zo kunnen we data zoals het aantal luisterminuten analyseren, en indien van toepassing, conversies zoals downloads en nieuwsbriefinschrijvingen. Door dit te meten, kunnen we kijken of de podcast qua vorm, gasten en thema’s goed werkt, en kunnen we toekomstige podcasts of afleveringen optimaliseren.
Studio Klinkklaar
Copyright © 2025 Pure Minds. All rights reserved.